09-05-04

[Week 6-Dag 40]-Glaswerk in een concertzaal

Dat glazen en wijn een bijzondere verhouding hebben, kon al duidelijk opgemaakt worden in de dagboeknotitie over de (toen) nieuwste Riedel-telg: het Blind-Blind tasting glass. Deze bijzondere verhouding wordt nog eens duidelijk uit de doeken gedaan in het artikel van Bruno Vanspauwen in het De Standaard Magazine van 08/05/2004.

Een citaat van de Franse glazenontwerper Jean-Pierre Lagneau (van het Duitse glazenbedrijf Spiegelau) dat in desbetreffend artikel aangehaald wordt, wil ik je alvast niet onthouden:

"Zoals een concertzaal is het wijnglas een medium tussen de componist, de wijnmaker, en het publiek, de wijnproever. En iedereen weet hoe belangrijk de architectuur en akoestiek van een concertzaal zijn om een muzikale compositie tot haar recht te laten komen."

Bij de weg, Riedel heeft ondertussen niet stilgezeten en heeft de Collectie "O" op de markt gegooid. Het specifieke/eigenaardige van deze nieuwe collectie is het totaal ontbreken van de steel of voet (maar -volgens Riedel's website- heeft dit dan weer het voordeel dat het glas in gelijk welke vaatwasser een plaatsje kan vinden).

Wel wilt de Luis opmerken dat dit idee niet zo baanbrekend is. Zo heeft bv. Jacques Pasot de speciale serie glazen Les Impitoyables (de onverbiddelijken) gecreëerd. Een glas in die reeks is Le Taster; ja inderdaad een steelloos glas met als bijzonderheid inkepingen voor duim en wijsvinger om aldus het betere walswerk wat ondersteuning te geven.

In ieder geval de concertzaal van het glaswerk kent vele vormen...

20:01 Gepost door (c) Fylox Era | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.